Żyjemy w świecie dominacji mediów, reklamy i symboli, w świecie lobbingu i lokowania produktów. Marka jest bardzo ważna, ale czy zawsze? Czy logo sprzedawane obok produktu gwarantuje nam dobry smak kanapki lub, czy metka legendarnej marki gwarantuje nam, że oferowany produkt nie przekraczał muru chińskiego? Myślę, że tego nie możemy być pewni. Grupa markowych firm, wykazująca taką specyfikę jest znacząca i ciągle się powiększa. Należy tylko zdobyć rynek, wypromować się, poczuć się rozpoznawalnym, a już można ciąć koszty.
Tworzy się sieć podwykonawców, rozwija import z Chin, Indii i generalnie innych krajów tego kierunku, a potem anonimowo wprowadza do własnej oferty. Jest to działanie powszechne i ciągle rozwijające się. Dam przykład rusztowania czy przytoczę szalunki, bo to branża, którą się zajmuję i najlepiej znam. Rusztowanie, szalunki stropowe, to zestaw komponentów tworzący konstrukcje. Często zestawienie składowych rusztowania, to wyroby zza chińskiego muru, wyroby zamawiane u podwykonawców przypadkowych, niesprawdzonych i bez tradycji branżowych. Można zestawić takie rusztowanie, zaprojektować szalunki dla przykładowej podwaliny i zacząć proces marketingowy.
Wypracowana marka jest kluczem do sukcesu
I to nie musi być legendarna marka według zwrotu użytego wyżej. Szczególnie opisywane rusztowania i szalunki jako branża dość specyficzna nie musi mieć długiej historii, żeby zająć zauważalną pozycję na rynku. Jeśli weźmiemy pod uwagę inne branże o wiele bardziej powszechne niż rusztowania i szalunki, takie jak chociażby tekstylia, materiały złączne, pasmanterie, czy wyroby z drewna, to opisywany mechanizm ma charakter masowy i wszechobecny. Rozpatrzmy teraz trochę inną grupę markowych firm. Jeżeli jakiś produkt znanej marki, zmienia kolejny raz swojego właściciela, zatracając przy tym w mniejszym lub większym stopniu swoją tożsamość, to z czasem oprócz rozpoznawalnej nazwy nie wiemy, z jakiej jakości produktem mamy do czynienia.
Dotyczy to wszystkich dziedzin gospodarki i firmy oferujące rusztowania wcale tu nie dominują, może bardziej branża oferująca szalunki wykazuje opisywane prawidłowości, ale na pewno nie będzie tu przewodzić. Myślę, że w branży samochodowej, elektronicznej, mleczarskiej, przetwórstwa spożywczego, możemy najczęściej dopatrywać się opisywanych prawidłowości. Kupowanie większości udziałów, przejęcia, fuzje, konsolidacje, to procesy, które mają ekonomiczne uzasadnienie, natomiast z pewnością zatracają „czystość” marki. Wracając do oferentów na rusztowania czy produkujących szalunki, trzeba powiedzieć mimo wcześniejszego zastrzeżenia, że nie opierają się opisywanym mechanizmom i tak jak marka „Rower” nie kojarzy się w Polsce w pierwszej myśli z ekskluzywnym wyrobem na czterech kołach, tak dla zestawu rusztowania składającego się z licznych komponentów, można doszukać się nazw, które kiedyś były nazwą marki. Taką samą prawidłowość wykazują szalunki, gdzie podpory stropowe wymienia się nazwą marki. Trzecią grupą firm markowych, które można zaszufladkować, są marki historycznie osadzone w przestrzeni rynkowej. Przeanalizujmy, jak w takim przypadku przedstawia się wartość marki. Jeżeli jakiś markowy produkt rozwijał się w historycznie uwarunkowanej rzeczywistości, musiał podlegać kilkakrotnym zmianom otoczenia politycznego i pokoleniowego, musiał podlegać zmianom otoczenia cywilizacyjnego i obyczajowego, musiał wreszcie podlegać skutkom licznych zmian strukturalnych i reorganizacyjnych.
Myślę, że takie procesy mogły wypaczyć misje prekursora danej marki i z idei tworzenia i rozwoju produktu przekształcić się w zasadę ochrony marki jako wartości najwyższej samej w sobie. Na pewno w wielu branżach działalności ludzi można znaleźć przykłady takiego schematu trwania marki. Jeśli chodzi o rusztowania, to trudno dopatrzeć się licznych przykładów takich firm , może ewentualnie jakieś pojedyncze przypadki, szalunki bardzo podobnie.
Batalia o innowacyjne produkty
Analizując uważnie powyższy wywód, nasuwa się pytanie, czym się kierować poszukując dobrego produktu a w naszym przypadku dobrego rusztowania, jak wybrać najlepsze szalunki ścienne, czy najsolidniejsze szalunki stropowe? Odpowiedzi dostarczają nam te same media, które często zachwalają kiepskie wyroby i marki. Łatwo w nich wyłapać informacje, że aktualnie toczy się wielka światowa batalia o innowacje. Która gospodarka będzie bardziej innowacyjna, ta będzie dominować. Która technologia będzie bardziej innowacyjna, ta będzie wypierać starsze i zużyte. Który produkt będzie posiadał więcej znamion innowacyjności, ten będzie się szybciej i skuteczniej przebijał przez gąszcz barier lobbingowych, koncesyjnych, zwyczajowych i marketingowych. Szukajmy produktów innowacyjnych!
Artykuł został napisany przez firmę Pionart specjalnie dla serwisu.